Cypern - Ayia Napa 2012.




Inte en dag försent, va? :-) Men det är ju det där med motivation, tid och ork och så vidare. Jag har prioriterat vila, jobb, mina barn, träning osv och då är det lätt hänt att man skjuter fram ett längre blogginlägg som detta. Det skall publiceras bilder och en beskrivande text om resmålet och så vidare. Men nu kör jag tycker jag! Här är våran första resa detta år till Cypern-Ayia Napa med alla barnen!
 
Eftersom mina små barn har flugit förut, dock när de var riktigt små så berättade jag ändå hur det är att flyga. Allt som kan uppstå med t.ex turbulens och hur det kan kännas och det kan göra ont i öronen vid start och landning och så vidare. Vi hade bokat våra platser i förväg redan så vi visste vad för slags platser som väntade oss.. Lite lyx kan jag tycka. Självklart bokade jag fönsterplatser åt oss, man satt två och två. Flygresan gick mycket bra och barnen höll sig aktiverade med underhållningssystemet varvat med min Iphone och alla tänkbara spel. Tänk vad tekniken har gått framåt! Hur gjorde man back in the days då det endast fanns fast telefon och så vidare..? Människan är bortskämd idag.
 
Väl på hotellet är det dags att checka in. Jag vet inte riktigt hur kvinnan i receptionen tänkte då hon såg på mig med skeptiska ögon och ifrågasatte om jag veeeeeerkligen var ens 18 år gammal.. Komplimang i sig förstås, jag är ju 30 år och ser yngre ut än vad jag är..! Emilia, Johns dotter är 19 år gammal och blev inte ens ifrågasatt om sin ålder. Därav undrar jag hur kvinnan tänkte! Men jag fick ju till slut mitt All-Inclusiveband ändå. Våran villa låg i Block 96. Jag måste säga att det var faktiskt ganska sjysst hela grejen med egen villa osv. Fräscht, skandinaviskt inrett typ.. Vi hade ett par klagomål vad gällde belysningen i nedre badrummet. När vi hade ställt väskorna i respektive rum så knackade det på dörren. En väldigt ung kille hade ett lysrör i handen och bad om att bara få byta lysrör i badrummet.. Låt oss säga som så att vi klagade ett par gånger under denna vecka på lysrören som blinkade och flackade osv.. Och samma kille blev skickad gång på gång att byta lysrören. Men det var ju förstås inte lysrören det var fel på, det var ju dom där glimtändarna som skulle bytas.. Vi gav upp till slut. Låt det blinka då! *haha* Dessutom fick vi vattenläckage från taket en dag i nedre badrummet! Panik, men detta åtgärdades efter att vi fått påminna receptionen två gånger om vattenläckaget! Underhållet för hotellen kan ju diskuteras förstås.
Mina barn gick Plask och Leks simskola. Robin övervann sin rädsla för vatten på och i öronen denna vecka! Och Ida den lilla simfenan, hon simmade till och med under vattnet! Fem dagar i en timme åt gången hölls simskolan.. Då vilade jag och John på solstolarna och drack en kall och tittade på och fotade. Jag var ganska sparsam med alkohol denna vecka eftersom jag hade barnen. Jag drack väl en, två öl och en Tequila Sunrise per dag. Tänk att det finns föräldrar som super ner sig och inte har uppsikt på sina barn! Skrämmande..
Hur var anläggningen och maten osv..? Dessvärre var maten knappt okej, någon dag var det ganska god mat men i det stora hela var det smaklöst och vissa rätter var ganska vågade, tänk er en makaronipudding med kanel i! Den du. Det gick inte ner alls. Men det var oerhört bekvämt med All-Inclusive! Barnen fick äta hur mycket glass och slush de ville, och det var snacks och massor med mat hela dagarna. Chokladfontänen en kväll var en hit! Robin älskade den! Det fanns många rätter att välja mellan och mycket sallad och barnen hade en egen buffé med sånt som brukar vara en hit för just små barn.. Korv, pommes osv..  Man höll sig mätt och belåten och det var skönt att inte behöva oroa sig eller stressa över att mat skall tillagas. Allt serverat och klart!
Anläggningen var helt okej! Barnen stortrivdes i stora poolen och i barnpoolen! Stranden var under all kritik, man fick liksom krypa i och ur havet på grund av vassa stenar osv.. Vattnet var inte alls som i Fig Tree Bay, här var det grumligt och skitigt. Vi höll oss mest på anläggningen och poolen.Vi hade en ganska bra vecka med sol på näsan och mycket bad. Det var inga problem att få tiden att gå heller, tyvärr går tiden alldeles för fort! En dag gjorde vi en utflykt till Water World och det är vad det låter, ett vattenland! Mycket uppskattat av de minsta men det var riktigt dyrt! Ida måste vara en av de modigaste tjejer jag mött, hon ville åka allt läskigt! Hon vågade sig på Drop To Atlantis tre gånger! Unge! Jag var rädd första gången vi skulle åka men det var ju inte så himla farligt, så jag åkte den en gång till med John och Ida innan vi skulle åka hem. Man satt tre och tre i en gummiflotte typ.. Ja, ni ser ju på fotona.
Vi bodde på Blue Village Callisto i Ayia Napa och jag vet inte om vi kan tänka oss åka dit igen just pga det dåliga läget. Kanske det blir Fig Tree Bay nästa gång barnen skall med till just Cypern. Mycket trevligare, renare och finare stad. Ayia Napa är just Ayia Napa.. Sopigt och skabbigt..Men på själva anläggningen var det fint och prydligt och det var inget att klaga på. Helt okej och värt sina fyra FFFF. Hoppas på att stranden får en rejäl makeover i framtiden!
Så följer en obligatorisk bildbomb då!
 
 
Arlanda, förväntansfulla kottar.


 

Framme på hotellet hälsade Skalman oss välkomna!
 
 

Master Bedroom
Ena delen av Vardagsrummet
Andra delen av Vardagsrummet.
Ett av badrummen. Bägge såg likadana ut.
Tonåringarnas rum.
Ida och Robins sovrum på övre våningen.
Utsikten från balkongen.
Villan from outside.
Gångvägen till stora poolen.
Nöjda barn i Stora Poolen.
Stora Poolen sett från restaurangen.
Simskola pågår i Lilla Poolen.
Say Cheeese! (Perfekta studentfoton?)
Vi tog en promenad en dag..
Sanden var emellanåt stekhet!
Robin softar vid Nissi Beach.
Ida på Nissi Beach.
Kvällstid och på väg till middagen.
Poolen kvällstid.
Om nom nom..
Mina finaste..
De stora tjejerna Elin och Emilia.
Chokladfontänen. Som bäddat för fläckar på kläderna! :D
En Tequila Sunrise, yes.
Lätt solbrända barn trots 50 i solskydd!
WaterWorld Ayia Napa.
 
 
 
 
 
 
Ida och John åkte Chariot Chase, från vänster Ida och sedan John i banan bredvid!
Emilia hjälper Robin med vad nu detta kallas. :)
Drop To Atlantis. Detta var slutet på den långa och höga vattenbanan! En del av banan ser ni i övre vänstra hörnet..
Riktigt kul! Det kändes i magen!
 
Herre på Täppan.
 
Efter WaterWorld tog vi taxi till Pizza Hut i centrala Ayia Napa. Robin, han var en slagen hjälte.
Helt slut min lilla gogubbagos!
Panbotten. Fetaost, färska tomater, skinka, biff och lök. Bästa!
Efter mat i magen gick vi hemåt mot hotellet och på vägen spexade vi till det lite..
 
 
Vilar efter den långa promenaden hem.
Den här katten skämde vi bort med god kalkon och andra godsaker varje dag. Till slut vågade hon komma nära oss.
John och Elin solar..
Glass i massor!
 
Gällde även vuxna! Glass i massor och även öl. En nöjd man minsann.
Pressar som bara den..
Vi tog en kvällsprommis in till centrum..
 
 
Vi gick längs strandpromenaden mot hamnen.. Fin solnedgång, va?
I hamnen fann vi..
John med sina vackra döttrar! <3
Robin hade fullt upp med att tjura över att vi inte kunde åka Piratskeppet.. Det medför ju då markerande protester. dvs "då tänker inte jag vara med på kort.."  ^^
This is love, this is love, this is looove.. <3
Till Robins förtret fick ballonghatten lämnas kvar på hotellet när vi skulle åka hem.
Väskorna packade..
Vill inte åka hem ju..
 
Herrarna läser..
 
På väg ut mot startbanan. Tack för denna gång Cypern!
 
 
 
 

Speak up!
Madde

Kul att läsa. Fina bilder :-)
Kram

2012-09-21 @ 09:45:57
Madde

Kul att läsa. Fina bilder :-)
Kram

2012-09-21 @ 09:46:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Hemliga klubben råder!)

Din blogg/hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0