Nyårslöften.

Sista dagen på året 2013 idag. Inatt slår det över till år 2014 och massor av nyårslöften hasplas ur munnen från oss. Det många kanske inte tänker på är för vems skull man lovar och i vilket syfte.. "Beach 2014", "Inte äta godis", "Införskaffa gymkort", "äta mindre mat"  osv. Ni förstår vilket spår jag är på väg mot? Om du släpper alla krav och vad du TROR är något man bara "ska" göra för att passa in i den färdiga mallen för falsk acceptans och beundran och känner efter själv.. Vad är det DU vill göra? Egentligen? Ditt självvärde och existens grundar sig inte på ditt yttre. Det finns kvinnor som svälter sig själva i jakt på färre kilon och centimetrar, och vad för slags kropp uppnår man med det? Smal men sladdrig kropp utan muskler. Sedan äter dom lite mer än vad dom brukar en period och voila! Päronarslet, vi hälsar dig välkommen! Det finns kvinnor som tränar för mycket, äter något vansinnigt extremt i jakt på någon som inte existerar. Jag ser inte fram emot gymmet de första månaderna på det nya året då vi har alla som avger nyårslöften skapade av en skev självbild på plats. Det blir trångt på gymmet och egentligen helt i onödan eftersom dom ger upp sen! 
Var dig själv, gör det DU vill göra, släpp krav och måsten och stanna i nuet varje dag. Allt för många ger upp efter dessa första månader för att resultaten inte överensstämmer med vad media exempelvis tutat i dom. "Platt mage på en vecka", "Gå ner fem kilo på fyra veckor" etc.. Hets, hets och återigen hets! Platt mage får vem som helst bara genom att skippa socker, jästprodukter, mjölkprodukter, gasbildande grönsaker osv.. En VÄLTRÄNAD platt mage tar tid att BYGGA fram. Vem som helst kan gå ner fem kilo på fyra veckor bara genom att skippa socker, skräpmat, halvfabrikat, jästprodukter och att skippa kolhydrater näst intill helt och hållet. Du tappar väldigt mycket vätska genom att göra så. Ett gram kolhydrater binder 2,5 gram vätska i kroppen! Lägger du till långpromenader på en timme dagligen så kapar du fett också.
Om du börjar äta lite av bra kolhydrater från havregrynsgröt, rotfrukter, potatis och fullkornsris istället och skippar alla andra dåliga kolisar så som socker, vit pasta, vitt mjöl osv håller du blodsockret i schack. Fettinlagringen minskar, du småäter inte, och magen mår bättre. Toppar du detta med mycket protein från kyckling, fisk och rött kött (två gånger i veckan för rött kött), och mycket sallad, avocado och nötter kommer du både se och känna skillnad på kroppen. Ät RENT! Ta långa härliga stärkande promenader med bra, uppiggande, euforigivande musik i öronen och andas in livet du lever varje sekund! Ät godis på helgerna om du så vill, omge dig med människor som ger dig energi och som är positiva! Älska dig själv tillräckligt mycket för att kunna vända ryggen till människor som inte vill dig väl! Även när det kommer till familjerelationer, samboskap, barndomsvänner etc. Stäng av din autopilot och gör något DU alltid har velat göra. Gör också något helt annorlunda som du inte har tänkt på tidigare! Lyssna aldrig på människor som säger att något inte går, inte är lönsamt, är löjligt, dumt, uruselt, själviskt osv. DU går din egen väg, hur skall du någonsin veta vem du är om du gör som alla andra? Hur ska du kunna finna din egna inre skönhet om du inte vågar avvika från normen att vara någon annan? Hur ska du någonsin lära känna dig själv om du inte säger ifrån och säger NEJ? Framför allt är detta riktat till dig som sitter still, jämför dig med andra, slår ner på dig själv, inte vågar följa din väg i rädsla/oro för vad andra ska tro och tänka om dig. Nyheter: människor som kritiserar dig eller ser ner på vad du gör har ingen plats i ditt liv. Jag vill påstå att det är livsfarligt att ha sådana människor i sitt liv! Hela ditt sanna jag, din framtid och livsglädje kan bli bortkastat om du aldrig tror på dig själv och istället bara gör som alla andra säger, tycker och gör. Dom lever i en "comfortzone" för att dom är lika rädda för att själva se sin potential och styrka. Dom lever sina inrutade, socialt accepterade liv, så som "det ska vara" osv och funderar ofta på varför dom inte är lyckliga. Rödvin bedövar tankarna på fredagkvällen och gör livet lite mer uthärdligt.. "Är det här allt? Blir inte livet mer än så här?" Mmm. Där har vi en människa som inte lever sitt egna liv, gör vad denna brinner för, och vågar inte se bortom alla murar av självförnekelse! Ni ska inte tro att jag själv inte varit "där". Jag lärde min livsläxa och det rejält. Det höll på att kosta mig livet! Idag finns det inte plats för energitjuvar, elaka, våldsamma och obehagliga människor, och framför allt finns det inte plats för negativa och missunnsamma människor. För vi vet ju att dessa människor inte lever livet som dom själva vill. Det sticks i ögonen och avundsjukan och skitsnacket föds. Men det är bara bra, för att finns det någon som försöker "ta ner dig på jorden" innebär det att du är på väg mot något som den andra aldrig kommer att klara av. Det kallas självprojicering! ;-) "Klarar inte jag av det så ska f-n ingen annan det heller."
Så vill du inleda året med gymkort, Beach 2014, mindre godis så se då till att sålla bort människorna som inte vill tro på dig! Jag kan ge mig fasen på att DU stannar betydligt längre på gymmet också om du har någon som hejar på dig och GLÄDS och blir STOLT för vad du gör och lyckas åstadkomma! För om du lägger av och har negativa människor omkring dig får du nog höra "Vad vad det jag sa?".. 
Så vad blir mitt nyårslöfte? Jag förmodar att det blir en förlängning av hur jag har börjat leva det senaste året, stärka mig själv ytterligare, sålla bort människor som är negativa och snackar skit (tro mig, det syns på er) och förhoppningsvis inspirera och stärka fler av er alla där ute att våga ta steget att gå eran egen väg! 
Det blir ännu mera träning för min del eftersom träningen uppfyller det där tomrummet jag tidigare haft större delen av mitt liv, jag blir gladare, stoltare vid varje PB jag lyckas knäcka och jag önskar att jag kommer att få glädjen att arbeta med träning och hälsa i framtiden! Fram till dess njuter jag av resan! 

"Do what you love. Fortune will follow"





Speak up!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Hemliga klubben råder!)

Din blogg/hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0