Konsten att välja glädje!

Det kan vara himla svårt ibland. Det spelar ingen roll, du är negativt inställd till allt ändå. För mycket strumpor på golvet, andra ska skärpa till sig, det är hans/hennes fel att jag är arg osv. Det som är så intressant är att varje gång du tänker en negativ tanke om en annan människa, så är det i själva verket ett meddelande till dig själv. Ska vi dra några exempel?
Vi säger att du stör dig på en tjej, hon är jätteduktig i skolan/jobbet. Ingenting är svårt för henne och hon tycks ha allt. Du själv kanske kämpar på och kanske inte orkar göra ditt bästa, och istället kanaliserar du din irritation på någon som tar för sig och är duktig. Du vill ju vara den tjejen, men något hindrar dig! Vad?
Sedan finns det tjejer som pratar skit om andra typ hela tiden. Det formligen lyser i pannan på dom att "Hey! Vi mår inte bra så vi måste snacka skit om människor som har det bra!" Dessa personer är inte glada och nöjda över sig själva, kanske rädda också?
Berra på jobbet har vunnit tre miljoner på lotto! Hur många glädjs EGENTLIGEN åt hans fina vinst? Människor surar och tycker visst att Berra har blivit så märkvärdig?

Vad kan man göra för att vända sin negativa inställning? Det allra första steget är att man inte skall göra sig till ett offer. Tänk dig att du går förbi en okänd grupp av människor och i det ögonblicket du har passerat så brister gruppen ut i skratt. Du fortsätter att gå och tror att dom skrattar åt dig! Vad som egentligen hände var att en grupp goda vänner gick och pratade minnen med varandra och la inte märke till att du gick förbi. Offer.
En kvinna har levt med sin man i tio år, han misshandlar henne fysiskt och psykiskt. Hon klandrar sig själv för varje ont slag och sårande ord. Det måste ju vara fel på henne, eftersom han är så arg på henne. Trots att hon vänder ut och in på sig själv så fortsätter misshandeln. Ingenting duger.. Hon tänker att ingen annan man kommer vilja ha henne ändå, hon är ju så värdelös. Och hon stannar kvar. År ut och år in. Det är aldrig kärleksfullt mot dig själv eller någon annan, att vara någons dörrmatta. Tänk på det!
Mycket av ditt egna negativa tänkande ställer till det för dig! Det är mycket lättare att tänka negativt än positivt, eller hur? Något som kom att bli en avgörande del i mitt liv var den dagen då jag såg The Secret. Något hände inom mig och jag insåg att min livssituation som jag befann mig i då, var ohållbar. Det livet var inte alls i linje med vad jag alltid hade önskat mig. Jag sårade mig själv, jag var känslomässigt självdestruktiv och varje sårande tanke jag hade om mig själv började så sakta suddas ut. Och när jag sedan såg Kay Pollaks "Att välja glädje", var det fastspikat. Här ska till förändring. Det tog tid men idag, ett och ett halvt år senare, lever jag ett liv med så mycket glädje, att jag knappt kan förstå att det är sant! Vad var det jag var så rädd för egentligen, när jag tänker tillbaka några år? Det var mina negativa tankar och brist på självtro som ställde till det så illa för mig.

Nästa gång du hör någon skvallra och snacka skit, lägg dig inte i och snacka själv, utan fundera istället på vad du kan lära dig om dig själv och andra i den situationen istället. Du kanske kan fråga personen rätt ut hur hon eller han mår istället. Egentligen. Glöm inte att personer som aktivt pratar illa om andra i din närvaro, pratar garanterat skit om dig också när du har gått.
Nästa gång en person i din närhet upplever en enorm glädje och framgång, gläds dig åt honom/henne istället! Nästa gång kan det vara din tur! Och inte skulle du bli glad av att människor i din omgivning surar åt dig då, eller hur?
Och ta aldrig, någonsin, skit från en annan människa. Har du sådana energikrävande människor i din bekantskapskrets, bryt istället. Omge dig själv med personer du trivs med!

Jag tränar själv varje dag med att tänka positivt, jag misslyckas duktigt vissa dagar med det. Men i det stora hela har jag verkligen ändrat inställning till allt i livet! Och jag mår bara bättre, och bättre! Lycklig är ordet!



Speak up!
Carro

Det stämmer verkligen. Skönt att du mår bra gumman!



Kram

2010-04-11 @ 10:49:04
URL: http://mammacarros.blogg.se/
Mervi

Det är så sant som det är skrivet! :)

2010-04-11 @ 11:10:12
MyzaaN - Princess Pink

Väldigt sant !



jag har varit på jättedåligt humör idag , & jag hatar det

men sne sa en 12 åring sm läser bloggen att ja men Myzaan du är alltid glad & på topp, men får vara på dåligt humör, annars känner man inte när man är glad :)



haha super gulligt :)

2010-04-11 @ 20:43:47
URL: http://myzaans.blogg.se/
Anonym

En av dom längre beskrivningarna av jantelagen jag läst, bra bra.. undrar om nån kände sig träffad med en spark i ansiktet... väl förtjänt :)

2010-04-11 @ 21:28:34
Mervi

Stor bokstav efter punkt. Duktig du är som kan läsa! :D

2010-04-12 @ 08:09:57
Sandra

Det är sant!

2010-04-13 @ 14:47:48
URL: http://sandraaas.se
Anonym

vem är denna nån ??

2010-04-22 @ 06:06:42
Anonym

073-6154549 ...

2010-04-22 @ 06:13:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Hemliga klubben råder!)

Din blogg/hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0